top of page
  • Zdjęcie autoraEwa Okrasa - Siniarska

Mus czekoladowy z mascarpone i płatkami bławatka



Zapraszam na pierwszy przepis 2023 roku - przepyszny mus czekoladowy z mascarpone. Ozdobiłam go jadalnymi płatkami bławatka, natomiast można do dekoracji użyć również owoców, kakao lub pokruszonej czekolady.


Składniki na spód:

100 g masła

tabliczka czekolady 100 g - ja miałam mleczną, więc jest słodszy, jeżeli chcecie, aby był mniej słodki, możecie użyć gorzkiej czekolady

2 - 3 łyżki kakao

4 jajka w rozmiarze M

100 g cukru drobnego


Masło rozpuściłam w rondelku, wrzuciłam czekoladę połamaną na kostki i na wolnym ogniu mieszałam, aż czekolada się rozpuściła i ładnie połączyła z masłem. Odstawiłam do przestygnięcia. Oddzieliłam białka od żółtek, żółtka po kolei dodawałam do czekolady z masłem i mieszałam trzepaczką. Na koniec dosypałam kakao i połączyłam trzepaczką składniki na gładki krem..

Białka ubiłam na sztywno i powoli dodawałam cukier, aż się całkowicie rozpuścił i masa była gęsta.

Delikatnie mieszając szpatułką połączyłam masę czekoladową z białkami - dodawałam białka do masy partiami.

Masę przelałam do tortownicy o średnicy 22 cm wyłożonej papierem do pieczenia i piekłam 25 minut w 180 stopniach w opcji góra-dół. Wyjęłam ciasto i odstawiłam do całkowitego ostygnięcia. Ciasto ładnie się zapadło i zrobiło miejsce na mus.


Mus czekoladowy:


100 g masła

tabliczka czekolady 100 g - jak wyżej, użyłam mlecznej, ale super sprawdzi się także gorzka

4 same białka

50 g cukru drobnego

2 łyżeczki żelatyny


Podobnie jak w przypadku spodu masło roztopiłam w rondelku, dodałam kostki czekolady, mieszałam aż czekolada się rozpuściła i połączyła z masłem tworząc krem.

Jajka ubiłam na sztywno i partiami, miksując, dodawałam cukier aż masa była gęsta.

Żelatynę rozpuściłam w 50 ml gorącej wody, odstawiłam do przestygnięcia.

W tym czasie delikatnie, przy pomocy szpatułki, połączyłam krem czekoladowy z białkami. Na koniec partiami dodawałam żelatynę cały czas mieszając.

Gotowy krem wlałam na ostudzony spód ( po ostygnięciu spodu powinny zostać wyższe boki i krem idealnie wypełni środek ciasta).

Wstawiłam do lodówki na ok 2 godziny.

Kiedy mus się ściął, został ostatni krok.


Krem mascarpone:


200 ml śmietanki 36%

125 g serka mascarpone

łyżka cukru pudru


Wszystkie składniki umieściłam w misce i miksowałam aż do uzyskania gęstego kremu. Krem wyłożyłam na wierzch ciasta, a boki ozdobiłam jadalnymi płatkami bławatka.

Wstawiłam do lodówki na kolejne 2 godziny.


Ten deser jest po prostu wspaniały! I tylko takich wyjątkowych smaków życzę Wam w Nowym Roku!



Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page